Današnji svijet nezamisliv je bez masovnih medija. Život u razdoblju elektroničkih medija koji se nevjerovatnom brzinom razvijaju iz dana u dan dovodi do sve većeg medijskog utjecaja kako na odrasle tako i na djecu. Budući da su mediji svugdje oko nas, uključujući posao, vrtić, školu, vlastiti dom, neizbježan je doticaj medija s djecom. Djeca kao korisnici najviše su izložena štetnim utjecajima medija, stoga je potrebno posebnu brigu voditi o tome kada, koliko i u kojoj dobi dopustiti djetetu korištenje medija.
DJECA SU NEKADA SVOJE VRIJEME PROVODILA OVAKO ...
...DANAS GA PROVODE UGLAVNOM OVAKO...
...ALI! Zdrav razvoj djeteta uključuje:
Koje su posljedice za dječji razvoj nakon izloženosti medijima od najranije dobi?
Djeca su izložena medijima od najranije dobi, što uvelike utječe na njihov rast i razvoj. Bitno je spomenuti i činjenicu da prije 5. godine razvija se 90% dječjeg mozga. Kod djece koja su od najranije dobi bila izložena medijima, prilikom upisa u prvi razred primjećena su određena odstupanja u području fine motorike, jezično-govornog razvoja, pažnje i koncentracije, kao i odstupanja u ponašanju.
Zašto dolazi do svih tih posljedica?
- odstupanje u području fine motorike-> Tipkajući po mobitelu, dijete šalje pogrešne impulse u mozak za prste. Koristeći mobitel formira manje sinapsi (mjesto gdje se signal prenosi s jedne živčane stanice u drugu) u centru za finu motoriku.
- odstupanje u području jezično-govornog razvoja-> 3 sata ne govori ni jednu riječ pa šalje manjak impulsa u centar za govor i formira manje sinapsi za govor.
- odstupanje u području pažnje i koncentracije-> Dječji TV programi zahtijevaju stalno obraćanje pažnje, ali ne i dulje posvećivanje pažnje na događaje koji se odvijaju na ekranu zbog čega iskrivljuju dečju pažnju. Djeca se naviknu na višu razinu podražaja, ubrzava se rad mozga te kada dođu u školu dosadno im je.
Što stručnjaci preporučuju?
Mediji i opće kognitivno funkcioniranje
- video deficit-djeca do 30 mjeseci lošije razumiju sadržaje koji su im prezentirani putem videa, nego kada ih promaztaju uživo
- gledanje sadržaja na ekranu ne omogućuje korištenje mašte
- uključen TV u pozadini može imati negativne posljedice za djetetovo učenje i pažnju
Mediji i govorno-jezični razvoj
- rizik od kasnijeg razvoja govora ako se koriste mediji prije pojave prve riječi
- jednostrana interakcija (pasivno primanje informacija)
- predugo gledanje televizije -> slabije jezične sposobnosti
- dijete upija sve što vidi na ekranu -> neadekvatna komunikacija, psovke
Mediji i emocionalni razvoj
- djeca bolje pamte emocije koje su doživjeli ljudi iz njihove okoline, nego likovi iz crtića
- medijski sadržaji mogu iskrivljavati sliku o vlastitome tijelu ->nerealni ideali ljepote -posebice kod djevojčica
- starija djeca mogu učiti o emocijama iz video sadržaja, pogotovo djevojčice
- pretjerano gledanje TV-a povezano je s poteškoćama samoregulacije u ranom djetinjstvu
- negativno djelovanje na emocionalnu inteligenciju zbog smanjenja vremena koje dijete provodi u interakciji lice u lice
Mediji i ponašanje djece
- što roditelj duže koristi mobitel u prisustvu djece veća je vjerojatnost ispada kod djeteta za privlačenje pažnje
- Kada je mobitel korišten kao nešto čime roditelji nagrađuju djecu, djeca češće traže mobitel i postaju uzrujana kada ga ne dobiju
- prosocijalni sadržaji u medijima-> pozitivniji stavovi i ponašanja djece
- veća izloženost agresivnim sadržajima-> pojava agresivnih ponašanja
- problemi u ponašanju djece češća kod obitelji koje učestalo koriste tehnologiju
Mediji i socijalni razvoj
- vrijeme provedeno pred ekranom smanjuje vrijeme za druge stvari koje su važnije za dječji razvoj, poput interakcije s obitelji i prijateljima
- ravnodušnost prema nasilju (identifikacija s negativcima)
- skloni imitirati nasilje (scene nasilje pamte lakše od cjelovite priče)
- smanjenje osjetljivosti na nasilje i diskriminaciju
Ipak, postoje i pozitivne strane medija
- djeca starija od 2 godine mogu profitirati od kvalitetnih edukativnih medijskih sadržaja
- dijete stječe iskustva i vještine koje mu pomažu u praćenju sadržaja
- dijete stječe znanja koja može koristiti u raznim životnim situacijama
- pruža zabavu i opuštanje
Preporuke za pravilno korištenje medija
- nije preporučljivo da su djeca izožena ekranima prije 2 godine
- djeca dobi od 2 do 5 godina ne bi smjela biti duže od 1 sat dnevno pred ekranom
- osigurajte period u danu bez ekrana, posebno je to važno za vrijeme obroka
- izbjegavajte ekrane najmanje 1 sat prije spavanja
- gledajte zajedno s djecom sadržaj na ekranima, budite prisutni uvijek
- vodite računa o vrsti sadržaja, neka dominiraju edukativni, dobi primjereni sadržaji koji su interaktivni
- koristite roditeljske strategije koje uče dijete samoregulaciji, umirivanju i postavljanju granica
- uspostavite obiteljski plan: kada, kako i gdje se ekrani mogu ili ne mogu koristiti
- pomozote djetetu da prepozna i propituje poruke s reklama, stereotipe i druge njemu ne shvatljive sadržaje
- budite svjesni činjenice da preduga izloženost ekranima znači izgubljene prilike za učenje
- zamijenite ekrane drugim zdravim alternativnim sadržajima poput čitanja knjige, aktivnosti na otvorenom, kreativih aktivnosti
- kada imate svoje obiteljsko vrijeme, isključite uređaje, imjate vrijeme samo za sebe
- izbjegavajte TV u pozadini
- ugasite ekrane kada se oni ne koriste